مرکز عملیات شبکه (Network Operations Center) عبارتست از محلی که مانیتورینگ و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری در آن انجام می‌گردد.  اگر بخواهیم نگاهی گذرا به تاریخچه آن داشته باشیم، شاید این‌طور باشد که قدیمی‌ترین NOC پیاده سازی شده مربوط به شرکت AT&T در نیویورک می‌باشد که در سال 1962 بازگشایی گردید، البته انتظار نمی‌رفت که NOC راه اندازی شده، قابلیت‌های مانیتورینگ متنوع و متعدد امروزی را در خود داشته باشد اما به هر حال در زمان خود، فکر و نیازی بود که شناسایی شد و مدیریت با ورود نخستین کامپیوترها به عرصه اقتصاد و ساختار اداری و راه اندازی شبکه، تصمیم به پیاده سازی آن گرفت.

مهمترین نقش NOC این است که دید کاملی را در زیرساختهای سازمانی و کلیه اجزاء و تجهیزات آن از جمله موارد زیر ارائه دهد:

دیوارهای آتش (firewalls)

دستگاه های شبکه (network devices)

سرورها (Servers)

سیستم های بی سیم(wireless systems)

اینترنت اشیا (internet of things devices)

ماشینهای مجازی (virtual machines)

پایگاه های داده (databases)

نرم افزار و خدمات داخلی و خارجی (software and services (internal and external))

علاوه بر این ، پرسنل NOC گزارشات و داشبوردهای فعالیت شبکه را نظارت و مانیتور می کنند. آنها همچنین ممکن است به سیستمهای میز راهنمایی مشتری مبتنی بر بلیط ، مبتنی بر صدا و غیره مراجعه کنند. NOC ممکن است با ابزارهای شبکه مشتریان برای رفع شکاف در خدمات و پشتیبانی مشتری ادغام شود. در نتیجه ، NOC نقش مهمی در بهبود تمرکز مشتری شرکت و در نهایت ، در بهبود تجربه مشتری دارد.

از دیدگاه امنیتی ، NOC به عنوان اولین خط دفاعی عمل می کند که سازمان را قادر می سازد امنیت شبکه را زیر نظر داشته باشد و هرگونه حمله یا اختلال در شبکه را تشخیص داده و برطرف کند.

NOC نقش مهمی در حفظ دسترسی بی وقفه شبکه و در نتیجه تداوم عملیاتی و تجاری سازمان ایفا می کند.

ضرورت راه اندازی مرکز عملیات شبکه :

  • مانیتور و رصد قسمت‌های مختلف شبکه نظیر سویچ‌ها، پرینتر‌ها، سرورها، روترها و … و رفع مشکلات پیش آمده در کمترین زمان و با کمترین هزینه، همواره مورد نیاز  مدیران شبکه (به خصوص شبکه‌های بزرگ) بوده است و این نکته یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کلیدی در افزایش و اندازه‌گیری سطح کیفیت سرویس‌های موجود در دیتاسنترها و شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد.
  • افزایش گسترده شبکه‌هاي رایانه‌ای و متعاقباً افزایش تعداد تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و خدمات متنوع شبکه، نیاز به این مراکز را افزایش داده است.
  • اطمینان از عملکرد صحیح و پایداری، فعال بودن و سرویس‌دهی منابع و سرویس‌های اطلاعاتی بر اساس SLA های موجود سازمان.
اهداف noc

اهداف راه اندازی مرکز عملیات شبکه:

مهم‌ترین هدف از راه اندازی مرکز عملیات شبکه، مدیریت متمرکز و یکپارچه بر تمام دارایی‌های سخت افراری و نرم افزاری موجود در بستر شبکه است. که اهداف فرعی و مهم دیگری نیز از آن نشات گرفته می‌شود که تیتروار به آن اشاره می‌گردد.

  • پایداری خدمات IT ارائه شده در بستر شبکه
  • افزایش سرعت در ارائه خدمات IT
  • بهینه‌سازی فرآیندهای IT
  • کاهش هزینه ها
  • ساختارمند کردن زیر ساخت شبکه
  • بهره‌وری مناسب از منابع سخت افراری و نرم افراری موجود
ضرورت راه اندازی noc

وظایف مرکز عملیات شبکه:

مرکز عملیات شبکه موثر، مفید و کارآمد، مرکزی است که بتواند شرح وظایفی را که ماهیت آنست در بالاترین سطح اجرا کند. این وظایف می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • شناسایی نقاط آسیب‌پذیر شبکه
  • شناسایی به موقع ایرادات سخت افزاری و یا نرم افزاری شبکه
  • مانیتورینگ آنلاین ترافیک شبکه و رصد 24 ساعته جهت شناسایی رویدادها یا شرایط خاص در شبکه است که ممکن است کارایی شبکه را کاهش داده باشد برای مثال، مانیتورینگ قطع برق، هشدارهای ارتباطی، سرویس‌ها و مسائل دیگر که می‌تواند در کارایی شبکه تاثیر بسزایی داشته باشند.
  • تحلیل بهنگام ایرادات موجود در زیرساخت
  • عیب‌زدایی سریع مشکلات پیش آمده در تجهیزات سخت افزاری و یا دارایی‌های دیجیتال بطور مثال زمانی‌که پاور سرور از کار می‌افتد، یا کابل آن قطع می‌شود، NOC فرآیندهای فوری برای ارتباط با تکنسین برای برطرف ساختن آن دارد.
  • مدیریت موثر ارتباطات
  • مستندسازی اشکالات رخ داده جهت بهره برداری موثر در آینده
  • گزارش‌دهی‌های منظم از وضعیت شبکه و زیرساخت
  • به روزرسانی‌های منظم نرم افزارها و سخت افزارها
  • ارتباط سازنده با مرکز SOC سازمان
  • ارتباطات موثر با مراکز CERT
وظایف مرکز عملیات شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.